Scenariusz z zakresu edukacji ekologicznej dla dzieci 6-letnich. Zawiera korelację treści z różnych obszarów edukacji przedszkolnej. Cele i zadania zostały tak sformułowane aby oprócz poznania wiosennych kwiatów i zasad ich ochrony również kształcić u dzieci umiejętności kluczowe taki jak : umiejętność współpracy w zespole i w grupie, umiejętność negocjowania i dochodzenia do kompromisu, prezentowanie swego punktu widzenia na forum grupy, rozwiązywanie problemów.
Poziom nauczania: Nauczanie elementarne dzieci 6 - letnie
Metody pracy: obserwacja, rozmowa kierowana, zadania stawiane do wykonania, ćwiczenia Formy pracy: zespołowa grupowa, indywidualna Temat „ Pierwsze wiosenne kwiaty”
Cel: - poznanie nazw i wyglądu niektórych wiosennych kwiatów, pozostających pod ochroną, - stwarzanie sytuacji aktywizujących zmysły, mowę myślenie i umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej
Cele szczegółowe: dziecko - zna nazwy kwiatów wiosennych będących pod ochroną - wyróżnia części budowy roślin kwiatowych - aktywnie uczestniczy w pracy grupy - czyta ze zrozumieniem nazwy wszystkich kwiatów - werbalizuje swoje odczucia i spostrzeżenia - opisuje charakterystyczne cechy wybranych kwiatów ( zwiastunów wiosny )
Miejsce realizacji: - sala przedszkolna - ogródek przydomowy w pobliżu przedszkola
Środki dydaktyczne: ilustracje wiosennych kwiatów, napisy z nazwami kwiatów, karty pracy, opaski, instrumenty perkusyjne, nagranie CD
Przygotowanie wstępne:
- wcześniejsze obejrzenie ogrodu z pierwszymi wiosennymi kwiatami - zapoznanie z celami wycieczki, ustalenie zasad zachowania się w czasie wycieczki
Podstawowe informacje:
Kwiatowe zwiastuny wiosny – rośliny kwitnące w ogrodach, lasach, łąkach, zaroślach wczesną wiosną, pozostające pod ochroną. Przebiśnieg – śnieżyczka, wieloletni kwiat cebulowy (bylina o białych, delikatnych kwiatach, zakwita w lutym, gdy jeszcze na polach leży śnieg. Krokus – zwany też szafranem, posiada kwiat w kształcie kielicha, może być w kolorze liliowym, żółtym białym, pozostaje pod ochroną, wczesną wiosną fioletowe krokusy pokrywają zbocza Tatr i Bieszczad – gór w Polsce. Pierwiosnek – roślina wiosenna o pomarszczonych liściach, kwiatach w kształcie dzwonka lub lejka, w różnorodnych barwach. Uprawiany również w doniczkach. Zawilec – roślina o białych lub żółtych kwiatach, zakwita wiosną, jest pod ochroną. Rośliny chronione – często dziko rosnące rośliny, których nie wolno zrywać, ścinać, ani wykopywać, aby zachować rzadkie i cenne zasoby przyrody. Przedwiośnie – pora roku w Polsce: między zimą, a wiosną, średnia temperatura przedwiosennych dni wynosi od 0 do 5 C.
Przebieg zajęcia: 1. Powitanie, zabawa integracyjna pt. „Słoneczne promyki”. 2. „ Razem z wiosennym słonkiem – spacer po ogrodzie”( makiety drzew, kwiaty - zwiastuny wiosny) - rozpoznawanie, czytanie nazw, wyjaśnianie pojęcia „rośliny pod ochroną” 3. „ Dlaczego chronimy wiosenne kwiaty?” – rozmowa kierowana, zbieranie i zapisywanie przez nauczycielkę pomysłów dzieci. 4. „ Znajdź swój kwiatek” – zajęcia w zespołach, odczytywanie nazw kwiatów, odnajdywanie ich w albumach: na planszach, zbieranie informacji: prezentacje dla całej grupy. 5. „Rozsypanka kwiatowa” – praca w 3 grupach I grupa – wyszukuje żółte wiosenne kwiaty II grupa – wyszukuje niebieskie wiosenne kwiaty III grupa wyszukuje białe wiosenne kwiaty 6. „ Wiosenny ogród” – improwizacje ruchowe do podkładu muzycznego z apaszkami – na umówione hasło słowne „ wiosna tuż, tuż” i przerwę w muzyce dzieci układają wspólną kompozycję kwiatową z apaszek. 7. Zapoznanie z celem wycieczki do ogrodu – zaobserwowanie kwitnących zwiastunów wiosny. 8. Powrót do przedszkola – rysowanie i podpisywanie (przygotowane wyrazy) zaobserwowanych kwiatów.
Rozwinięcie tematu:
1. Nauczyciel przygotowuje karty pracy indywidualnej do wykorzystania w ranku i po południu. 2. Rozszerzenie tematyki na najbliższe dni poprzez oglądanie filmu przyrodniczego „Wiosna w lesie ” i albumów fotograficznych „Wiosenne kwiaty”. 3. Założenie w „ Kąciku przyrody” hodowli hiacyntów. 4. Opracowanie dekalogu zachowań ekologicznych ( rysunki i wyrazy ) 5. Wykonanie albumu „ Wiosenne kwiaty pod ochroną ”
Literatura 1. „ Księga Przyrody ”- koncepcja książki E. Beaumont, M. Piemont, przekład A. Breda, Wydawnictwo P. Skokowski, Lublin 1993. 2. „ Przyroda przeżywana i obserwowana z dziećmi przedszkolnymi”, H. Ed. Janik, WSiP,W-wa, 1970. 3. „ Przyroda – 160 pomysłów na nauczanie”, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2001. 4. „ Ekologia w Przedszkolu” G. Kutyłowska, Wydawnictwo Didasko, W-wa,2000 5. Scenariusze zajęć – J Białobrzeska, M. Orzechowska, Wydawnictwo Didasko,W-wa 2000.
Opracowanie: Danuta Żylińska Miejskie Przedszkole i Żłobek „Ekoludki ” w Ełku
|